Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2017

Κρίσιμοι Διάλογοι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Η πρώτη περιοδική έκθεση του Ε.Μ.Σ.Τ.

στο κτήριο ΦΙΞ εγκαινιάζει τον καλλιτεχνικό Διάλογο



Θόδωρος, 1970. Sculpture for Public Participation-Participation Prohibited.
Η πρώτη των περιοδικών εκθέσεων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην έδρα του, "Κρίσιμοι Διάλογοι: Αθήνα - Αμβέρσα", ρίχνει αυλαία αυτή την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου, κλείνοντας μία συμπαραγωγή με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (Μ ΗΚΑ) που παρουσιάστηκε στο κοινό για 3 μήνες παράλληλα με εκπαιδευτικές δράσεις (Διευρυμένοι Διάλογοι) και εκδηλώσεις.
Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 70 έργα των συλλογών των δυο Μουσείων που διαρθρώνονται, ανά ομάδες τριών καλλιτεχνών, σε 22 θεματικές ενότητες στις αίθουσες του ισογείου και υπογείου ορόφου του κτηρίου. Σε κάθε ενότητα, τα έργα ενός Έλληνα, ενός Βέλγου και ενός τρίτου δημιουργού επιχειρούν να αναπτύξουν έναν στοχαστικό διάλογο, τόσο εικαστικό όσο και φιλοσοφικό, μεταξύ τους καθώς και με την αντίληψη και προσωπικότητα του επισκέπτη. 

Αν και στην έκθεση περιηγήθηκα μόνη μου, καθώς στο χρόνο επίσκεψης δεν υπήρχε διαθέσιμη ξενάγηση, εντούτοις θεωρώ ότι η διαλεκτική των έργων και η φιλοσοφία της έκθεσης γίνονται αντιληπτές από το κοινό γιατί η δομή και η τεκμηρίωση της είναι ικανοποιητική και εύληπτη. Ο βαθμός λεπτομέρειας στον οποίο θα εντρυφήσει κάθε επισκέπτης εξαρτάται, εκτός από τον χρόνο που θα αφιερώσει στην έκθεση, από τις σχετικές πληροφορίες που θα αναζητήσει και τους συσχετισμούς, οπτικούς και θεωρητικούς, που θα δημιουργηθούν εντός του.   
Οι Ενότητες και οι Καλλιτέχνες που συνομιλούν μέσα σε αυτές, πάνω σε μία κοινή νοηματική θεματική, είναι:

^Αστικό Τοπίο ( Χρύσα, Guillaume Bijl, Johanna Kandl )  
Χρύσα, 1992. Untitled. 

^Οπτική Σκέψη ( Anne-Mie Van Kerckhoven, Alevtina Kakhidze, Μπία Ντάβου )

Anne-Mie Van Kerckhoven, 1995. Nursing Activities, Direct.
































^Παλλόμενη Εικόνα ( Wim Delvoye, Κώστας Τσόκλης, Hicham Benohoud )


^Ο Ασταθής Εαυτός ( Jacques Lizène, Λουκάς Σαμαράς, Douglas Gordon )
^Ο Χώρος της Στερεής Φαντασίας ( Jan Fabre, Μαρία Παπαδημητρίου, Almagul Menlibayeva ) 
^Ροή του Κόσμου ( Δανάη Στράτου, Ria Pacquée, Kimsooja )
^Δομημένη Ευαισθησία ( Guy Rombouts, Νίκος Αλεξίου, Yael Karanek )
^Η Φόρμα της Πνευματικότητας ( Philippe Van Snick, Στήβεν Αντωνάκος, James Lee Byars )
^Κοσμική Λατρεία ( Koen van den Broek, Απόστολος Γεωργίου, Marlene Dumas )
^Συλλογισμοί πάνω στην Πολιτιστική Πολυπλοκότητα ( Κωστής Βελώνης, Jimmie Durham, Danny Matthys )
Jimmie Durham, 1986. A dead deer.

Κωστής Βελώνης, 2006. Little wooden seats & the woman of his dreams.







































^Επανακαθορίζοντας την Εικόνα του Κοινού ( Θόδωρος, Wout Vercammen and Goshka Macuga )
^Οργή ( Βλάσης Κανιάρης, Jef Geys, Cady Noland )
Βλάσης Κανιάρης, 1970. Aspects of racism II.

^Βιωματική Πολιτική ( Guy Mees, Ρένα Παπασπύρου, Rustam Khalfin & Yuliya Tikhonova )
^Ποιητική Αδεία ( Sarenco, Paul De Vree, Costis (Κωστής Τριανταφύλλου) )
^Ορμπανισμός ( Luc Deleu, Allan Sekula, Δημήτρης Αληθεινός )
Luc Deleu, 1993. Around the world in 80 days.
















^Η Ύλη ως Νόημα ( Panamarenko, Νίκος Κεσσανλής, Jan Henderikse )
^Μεταιχμιακή Διαφορά ( Charif Benhelima, Νίνα Παπακωνσταντίνου, Francis Alÿs )
^Διαπροσωπικός Χώρος ( Marina Abramović & Ulay, Στέφανος Τσιβόπουλος, Bernd Lohaus )
Marina Abramović & Ulay, 1981. Rest Energy.




















^Ρευστό Σώμα ( Vlad Monroe, Hugo Roelandt, Ελένη Μυλωνά )
^Αντιμετωπίζοντας την Καταστροφή ( François Curlet, N.S. Harsha, Κώστας Βαρώτσος )
^Πέρα από τη Γνώση ( Thierry De Cordier, Νίκος Μπάικας, Ivan Kožarić )
Ivan Kožarić, 2011. I'm Feeling Like the Belly of a Lion that Has Eaten Too Much.

^Διαπραγμάτευση της Μνήμης Luc Tuymans, Ηλίας Παπαηλιάκης,Wilhelm Sasnal )
Luc Tuymans, 1995. Flemmish Village.

Ηλίας Παπαηλιάκης, 2013. Study for a greek landscape #1.
















Κάποιες από τις τριαδικές ομάδες ήταν περισσότερο οικείες από άλλες λόγω της αναγνώρισης του καλλιτέχνη, της κατανόησης του διαπραγματευόμενου θέματος-ιδέας ή της προτίμησης σε φόρμα και τεχνοτροπία. Οι συνδυασμοί των συλλογισμών και των συνειρμών ανεξάντλητοι. Η έκθεση υπήρξε επίσης εφαλτήριο για ενδοσκόπηση και εσωτερική αναζήτηση σε θέματα προσωπικά και συλλογικά, τη μνήμη, τον χρόνο, τη μεταβολή, το πνεύμα, το σώμα, .........
Λεύκωμα της έκθεσης δεν υπάρχει στο πωλητήριο και μάλλον δεν θα εκδοθεί ποτέ. Οι Διάλογοι θα σιγήσουν την προσεχή Κυριακή και οι καλλιτέχνες που έσμιξαν θα χωριστούν για να ενταχθούν σε νέες και διαφορετικές τροχιές. Σε εμάς θα μείνει ο απόηχος και, η εικόνα του πρίγκιπα Ουίλιαμ μπροστά από την ταπισερί της Γκουέρνικα!     
Goshka Macuga, 2009. On the Nature of the Beast. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου